Mniej znaczy więcej. Jak wytrwać w postanowieniach noworocznych?

Kiedy kończy się rok, zaczynamy planować kolejny, lepszy. Chcemy osiągać założone cele i realizować marzenia. Wyobrażamy sobie, że w nowym roku staniemy się kimś innym. Myślimy o sobie jak o zupełnie innej osobie. O kimś, kto zawsze wstrzyma rękę przed czekoladą, kto zawsze wybiegnie na trening pomimo deszczu i zmęczenia, kto w sytuacji stresowej zawsze będzie myślał trzeźwo.

Racjonalizuj plany – w nowym roku będziesz taki sam!

Nowy rok jest dla nas super-poniedziałkiem. Takim, od którego się nie wymigamy i takim, w którym na pewno nam się uda. Co roku wierzymy, że akurat, w tym będziemy tą „najlepszą wersją siebie”. Podejdź do zmian realistycznie.

Uświadom sobie, że TY w nowym roku będziesz TĄ SAMĄ OSOBĄ.

Tak samo będziesz chciał nagradzać się słodyczami, tak samo będzie ci wygodnie na kanapie i tak samo wybuchniesz, kiedy ktoś Cię wyprowadzi z równowagi. Nic się nie zmieni, jeżeli…

Mniej znaczy więcej

Zamiast zmieniać od ‘pierwszego’ całe swoje życie, zacznij od jednej rzeczy. Zastanów się nad tym, które zmiany są dla ciebie najistotniejsze. Przeanalizuj jakie cechy, umiejętności i predyspozycje posiadasz. Całą uwagę skup na jednym postanowieniu, celu lub nawyku. Siła woli niezbędna do osiągania celów czy pokonywania nałogów jest jak mięsień. Niezwykle trudno jest chudnąć i rzucać palenie jednocześnie.

Działaj na mniejszą skalę, ale systematycznie.

Pamiętaj! 5 minut codziennie, jest efektywniejsze od 30 minut jeden raz w tygodniu.

Zanim rozpoczniesz

Żebyś mógł dokonać tego, czego pragniesz, potrzebne Ci będzie mentalne przygotowanie. W kontekście wybranego, wymarzonego celu odpowiedz na pytania z tabeli.

Pytania Twoje odpowiedzi
Jaki mam cel? Przykład: Chcę się nauczyć włoskiego.
Co to konkretnie oznacza? W wakacje wyjeżdżam do Włoch i chciałabym móc porozumiewać się w tym języku. Nie potrzebne mi biznesowe zwroty, ani perfekcyjna znajomość gramatyki.
Po czym poznam, że osiągnąłem cel? Znam jedną włoszkę, umówię się z nią w czerwcu na spotkanie i będziemy rozmawiały minimum godzinę, tylko po włosku. Jeżeli się dogadamy – uznam że osiągnęłam cel – będę przygotowana do wyjazdu do moich ukochanych Włoch!
Jak ambitny jest to cel? Bardzo… od kilkunastu lat nie używałam żadnego obcego języka. Aczkolwiek w szkole lubiłam się uczyć i przychodziło mi to bez większego trudu…
Na ile jest on możliwy do osiągnięcia w skali 0-10? 0 oznacza brak szans, 10 oznacza pewność    
Co muszę zrobić, aby cel był możliwy do osiągnięcia na 10?    
Co już mam?    Pomocny artykuł o budowaniu własnej wartości – kliknij link.
Kiedy osiągnę cel?    
Jak osiągnę cel? Dokładnie zaplanuj swoje działania (koszty, czas trwania itd.).  
Na kogo i na co wpłynie osiągnięcie celu? Przykład: Schudnięcie o kilka rozmiarów spowoduje konieczność wymiany garderoby. Warto wkalkulować to w np. rodzinny budżet. Dodatkowo więcej czasu na siłowni oznaczać może mniej czasu dla innych.  
Co zrobię, jeżeli ogarnie mnie pokusa na porzucenie planu? Przygotuj się na działanie kryzysowe.    

Zastanów się, co myślisz o swoim celu po wykonanej analizie oraz co chcesz z nim zrobić dalej (przyjmuję/rezygnuję).

Wskazówki:

  1. Zapisz sobie cel (w telefonie, kalendarzu, na drzwiach, nad łóżkiem, na lodówce) Koniecznie w pozytywny sposób. Lepszym celem jest „Chcę być zdrowa” niż „Muszę przestać się lenić”.
  2. Powiedz o celu innym – zwiększy to Twoją motywację.
  3. Obiecaj samemu sobie, że zrobisz wszystko aby dotrzymać postanowień.

Nie rezygnuj – bądź dla siebie empatyczny

Realizacja postanowień noworocznych będzie wykonywana przez tego samego CIEBIE, jakim jesteś teraz. Wiesz, jakie masz słabości i ile razy Ci się nie udało. Wiesz, co może spowodować, że odpuścisz lub porzucisz cel. W obliczu niepowodzenia nie karć siebie, a raczej postaraj się siebie zrozumieć. Empatycznym podejściem zwiększysz swoją motywację i samokontrolę na przyszłość. W obliczu potknięcia odpowiedz na pytania:

– Co spowodowało, że … (znowu zapaliłem, nie poszedłem na kurs, nakrzyczałem…)
– Co zrobię, aby temu zapobiec kolejnym razem?

Powodzenia!

Źródło: K. McGonigal: Siła Woli. Wykorzystaj samokontrolę i osiągaj więcej! Helion 2012.